Gruberova, una "Konstanze" de referència

Gruberova, una "Konstanze" de referència

Aquesta setmana volem proposar-vos un recorregut per tres títols, i autors, determinants per entendre l’òpera nacional alemanya, així avui la protagonista serà una obra de joventut de Mozart que, sense ser-ne conscient, va crear els fonaments de l’obra que seguirien, entre d’altres, autors com Weber o Wagner.

I és que avui escoltarem un “singspiel” en tres actes de Wolfgang Amadeus Mozart, amb llibret de Gottlob Stephanie, basat alhora en un llibret de Cristolph Friederich Bretzner titulat “Belmont und Konstanze”. El títol original, en alemany, de l’òpera és Die Entführung aus dem Serail.

Van estrenar aquest “singspiel” al Burgtheater de Viena el 16 de juliol de 1782.

Mozart composà una òpera de gran envergadura musical, mentre que l’emperador esperava un simple “singspiel”; d’aquí és la popular afirmació de l’emperador del final de la funció: “Massa notes, Mozart”; sense tenir en compte que el compositor acabava de prestigiar el singspiel com si d’una òpera es tractés, cosa que va ser una molt bona promoció per a l’òpera alemanya, encara que l’impuls definitiu arribaria nou anys després amb l’estrena de La Flauta Màgica.

De fet, Mozart, sense ser-ne massa conscient, amb aquest títol va escriure la que es considera la primera òpera nacional alemanya.

Share →

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *